”Valideringen har gett mig ett kvitto på min kunskap” - Ulla-Britt Pettersson, 62 år

Ulla-Britt Pettersson ville lära sig mer och samtidigt dokumentera den kunskap och erfarenhet hon redan hade från arbetslivet. Genom att validera kunde hon genomföra undersköterskeutbildningen på ett år. Idag är hon tryggare i sin arbetsroll och har mer förståelse för hur det fungerar inom vården.

”Validering innebär att du kan bevisa vilka kunskaper du redan har och på så sätt utbildas snabbare. Det började med en intervju för att bli antagen och efter det följde jag en individuellt satt kursplan för att klara alla moment. Det har till exempel handlat om att läsa in kurslitteratur och delta i metodlektioner med praktiska övningar som att ta blodprov, ge insulin, linda en fot eller lägga om ett sår.

Jag älskar utbildningen och det känns extra bra att jag nu har ett diplom som bevisar att jag är utbildad undersköterska. Det stärker mig. Jag har lärt mig nya saker, fått kunskap som hjälpt mig att tänka om och tänka nytt. Vissa saker jag har lärt mig bekräftar att jag faktiskt gjort rätt tidigare.

Den här utbildningen passade mig perfekt. Lärarna fungerar mer som kontaktpersoner än som föreläsare. Det är också en utmärkt chans att få en kostnadsfri utbildning. Tänk att jag vid 60 års ålder kunde få den här möjligheten, det är jag så tacksam för.

Senast uppdaterad: den 11 oktober 2022