”Jag är stolt över att jag utbildade mig”

När Ghassan Mardanli fick höra talas om barnskötarutbildningen på Yrkesvux förstod han snabbt att det var något för honom. Redan under andra terminen fick han möjligheten att börja vikariera och i dag har han ett arbete han stortrivs med.

Bild på Ghassan

”Efter tre år i Sverige hade jag fortfarande svårt att hitta arbete. Jag hade gått SFI och försökte ta alla jobb jag kunde få. Jag arbetade på en pizzeria under några månader och på en verkstad ett tag. Men jag kände hela tiden att jag ville hitta något mer meningsfullt och ta ett steg framåt i livet. Därför började jag leta utbildningar.

Barnskötarutbildningen passade mig bra eftersom vi varvade teori med praktik, jag har fått lära mig så mycket under praktiken. Och att få fin feedback från lärare och klasskamrater har varit så härligt. Det är klart att det fanns svåra moment i utbildningen också men när jag väl hade klarat av allting så kände jag bara Wow! I dag arbetar jag med barn med olika funktionsvariationer och att få hjälpa dessa barn är det bästa med mitt jobb. Och när de i sin tur gör framsteg blir jag extra stolt!

Mitt liv har förbättrats 180%! Jag skulle aldrig ha fått ett liknande jobb utan utbildning. Under studietiden tvingades jag räkna hur mycket pengar jag hade varje månad, det är inte på samma sätt nu och jag är så tacksam för det. Jag är stolt över att jag i dag får lön tack vare att jag utbildade mig.”

Senast uppdaterad: den 11 oktober 2022