”Det är de som studerar som får jobb”

Mona Shaquras högsta önskan var att få arbeta med barn och därför var glädjen stor när hon fick antagningsbeskedet till barnskötarutbildningen i Örebro. Äntligen kunde hon ta första steget mot ett nytt liv och börja drömma om framtiden igen.

Bild på Mona

”Jag var 32 år, hade bott i Sverige i fem år, gått SFI och bara haft några extrajobb när jag började utbildningen. I början var det tufft med alla nya rutiner och långa dagar men jag vande mig. Jag tyckte om att få varva teori med praktik, grupparbeten, reflektioner och utflykter.

Min handledare på praktiken var väldigt stöttande och våra lärare jättebra, vi fick fint stöd för att klara utbildningen. Och jag minns så väl när jag hade klarat av slutuppgiften, det var så skönt och jag var så nöjd att jag hade lyckats genomföra det.

Direkt efter utbildningen fick jag en timanställning på en förskola och nu har jag arbetat ungefär 75 procent i över ett och ett halvt år. Jag har en större ekonomisk trygghet idag och kan slappna av på ett annat sätt, jag vet att jag kan betala mina räkningar. Det känns också skönt att jag som förälder har möjlighet köpa något extra till mina barn.

Det är tydligt att det är de som har studerat som får arbete idag. Många av mina vänner utan utbildning som hade nystartsjobb eller extraarbete under tiden jag studerade blev av med sina jobb. Nu är jag den som arbetar och de studerar.”

Senast uppdaterad: den 11 oktober 2022