”En helt ny värld öppnade sig” - Emil Alm, 38 år

Innan Emil Alm sökte till Yrkesvux arbetade han som elevassistent för nyanlända. När förutsättningarna för hans arbete förändrades började Emil kika efter något annat att göra. En dag fick han reda på att det fanns en svetsarutbildning som kunde ge jobb. Var? Hemma i stan!

Bild på emil

”Jag gillade aldrig matte när jag gick i grundskolan, lite ironiskt med tanke på att den här utbildningen handlar rätt mycket om att räkna. Det handlar om att räkna på svetsen, gasen och råmaterialet. Allt ska gå ihop och materialet ska hålla ihop i slutändan.

Under utbildningen hade vi teorilektioner två dagar i veckan, resten av tiden var vi i verkstaden. Vi fick sammanfoga olika material och se hur de betedde sig och även bygga smågrejer och testa alla modeller under vattentryck för att se att kvaliteten höll. Det var det allra roligaste.

Vi var en liten grupp som studerade tillsammans och vi blev väldigt tajta. Lärarna var öppna och förstående och var bra på att pusha och vägleda. Det är klart att det var svårt ibland. Jag minns till exempel när jag skulle göra slutuppgiften och verkligen hade kniven mot strupen. Men så blev jag godkänd och den glädjen är svår att beskriva, en helt ny värld öppnade sig. Nu skulle jag kunna gå ut och jobba och tjäna pengar på att svetsa.

Så en dag fick jag jobb i Guldsmedshyttan via en av lärarna på skolan. Det kändes fantastiskt! Att kunna arbeta och tjäna pengar gav en känsla av att nu livet börjar på riktigt. Äntligen!”

Senast uppdaterad: den 11 oktober 2022