Yrkespaket inom komvux som särskild utbildning ska stärka elevernas möjligheter på arbetsmarknaden

Publicerad: 2022-01-25 12:13

Gymnasievux

Regeringen ger nu Skolverket i uppdrag att stödja kommunerna i deras skyldighet att erbjuda komvux som särskild utbildning. Skolverket ska bland annat ta fram sammanhållna yrkesutbildningar, så kallade yrkespaket, som ska stärka elevernas möjligheter att ta sig in på arbetsmarknaden efter studierna.

I juli upphörde särskild utbildning för vuxna som egen skolform och flyttade in i komvux och blev i stället komvux som särskild utbildning. Avsikten med förändringen är att förbättra utbildningen och ge tillgång till mer resurser för målgruppen vuxna studerande med en intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada.

Skolverket får nu i uppdrag att ta fram yrkespaket för studerande i komvux som särskild utbildning och överväga om det finns behov av yrkespaket som kan användas inom gymnasiesärskolan. Yrkespaketen ska svara mot de kompetenskrav som olika branscher ställer och utformas så att de kan fungera som påbyggbara utbildningspaket, som stegvis kan leda till fördjupad kompetens inom ett yrkesområde. Uppdraget ska redovisas senast den 1 december 2021.

Antalet elever i särskild utbildning för vuxna har minskat stadigt under ett antal år och färre kommuner erbjuder utbildning inom skolformen, trots att antalet vuxna i målgruppen inte har minskat. Skolverket får därför även i uppdrag att analysera orsakerna till att elevantalet minskar. Dessutom får myndigheten i uppdrag att stödja kommunerna i arbetet med komvux som särskild utbildning och att utveckla studie- och yrkesvägledningen för målgruppen. Detta uppdrag ska redovisas senast den 2 november 2021.

– Fler ska kunna vakna varje morgon och veta att de har ett jobb, en utbildning eller en viktig uppgift att gå till, att de är behövda och kan bidra. Nu ökar vi chanserna för fler att utbilda sig för att visa vad man går för, tjäna egna pengar och delta i samhällslivet. Med uppdragen till Skolverket skapar regeringen bättre förutsättningar för gruppen vuxna studerande med en intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada att delta i arbetslivet och samhället, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Uppdragen ges genom en ändring av Skolverkets regleringsbrev för budgetåret 2020.

Senast uppdaterad: den 26 januari 2022