Vuxenutbildningar i Örebro län

Region Örebro län Region Örebro län

Historisk utbyggnad av yrkeshögskolan

Publicerad: 2024-01-15 11:24

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har beviljat mer än 40 000 nya utbildningsplatser på 477 utbildningar, varav 124 inom utbildningsområdet Teknik och tillverkning. Flera av dessa kommer att hamna i Örebro län.

Kvinna jobbar på lager.

Kvinna jobbar på lager

Sverige har, trots det försvagade ekonomiska läget, en överraskande stark arbetsmarknad och det råder stor efterfrågan på kompetens. Det utökade anslaget till yrkeshögskolan innebär att fler än någonsin kommer att få möjlighet att studera på en YH-utbildning.

– Yrkeshögskolan är känd för att erbjuda korta utbildningar som leder till jobb. Den utbyggnad som inleds nu innebär att vi inom några år kommer ha 100 000 studerande på landets yrkeshögskolor. Det innebär förbättrade utbildningsmöjligheter för individen, men också att det på sikt blir lättare för företag att rekrytera, säger Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör Magnus Wallerå

Storsatsning på teknik och grön omställning när YH växer.

Är du nyfiken på yrkeshögskoleutbildning? Kolla in Yrkeshögskolans utbud här.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 15 januari 2024