Ämnesbetygsreformen

Publicerad: 2022-02-03 09:55

Ämnesbetyg planeras att ersätta kursbetyg i gymnasieskolan. Det gäller alla ämnesplaner för gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, komvux på gymnasial nivå och komvux som särskild utbildning på gymnasial nivå.

Illustrationer på personer och barn med texten Ämnesbetyg

Skolverket har fått i uppdrag att förbereda ett införande av ämnesbetyg. Det gäller alla ämnesplaner för alla skolformer inom gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Resan kommer att vara lång för att ämnesbetyg ska bli verklighet. Därför vill de redan nu börja informera våra målgrupper för att ge de bästa förutsättningarna för ett bra införande.

En övergång till ämnesbetyg kräver att Skolverket ser över ämnesplanerna men också examensmål, programmål och programstrukturer. En ämnesbetygsreform helt enkelt!

Läs mer på skolverket.se

Film: Modellen för ämnesbetyg (tid: 2.13 min)

Senast uppdaterad: den 12 maj 2022